بند ارتودنسی، یک حلقه فلزی از جنس استیل ضد زنگ است با توجه به اینکه این حلقه دور تا دور دندان را پوشش می دهد لذا این بخش از درمان ارتودنسی برای دندان های عقبی اعمال می شود بند نسبت به براکت با قدرت و استحکام بیشتری به دندان می چسبد.متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد به جای استفاده از براکت بر روی دندان از بند ارتودنسی استفاده کند.

بند ارتودنسی جایگزین براکت های آسیب دیده

یکی از مشکلاتی که در درمان ارتودنسی پیش می آید این است که براکت از روی دندان ها جدا می شود. این اتفاق بیشتر برای دندان های عقبی رخ می دهد زیرا در زمان غذا خوردن، نیروی بیشتری را در اثر جویدن متحمل می شوند. ارتودنتیست در ابتدا درمان ارتودنسی را با چسباندن براکت آغاز خواهد کرد. اما در صورتی که براکت چندین بار از دندان ها جدا شود، از بند ارتودنسی به عنوان جایگزین استفاده خواهد نمود. با توجه به اینکه این حلقه فلزی کل دندان را پوشش می دهد لذا نیروی وارده در اثر غذا خوردن را به خوبی تحمل نموده و در نتیجه دوام و ماندگاری بیشتری دارد.

مراحل قرارگیری بند ارتودنسی

در حالت کلی از بند ارتودنسی برای دندان‌هایی که نصب و چسباندن براکت فلزی بر روی آنها سخت بوده استفاده می‌شود. از این رو مراحل قرارگیری بند ارتودنسی در شرایط مختلف را می‌توان بر اساس نکات زیر دسته بندی کرد.

شروع نصب بند ارتودنسی

در گام اولیه وظیفه ارتودنتیست مشخص کردن دندان‌های نیازمند به نصب بند ارتودنسی است. بعد از این کار اطراف دندان‌های مشخص شده را با جداکننده‌ها پوشش می‌دهند. قطعه جدا کننده در همان یک روز قبل از اجرای بند ارتودنسی فضای کافی در بین دندان‌ها برای وارد کردن حلقه استیل را ایجاد می‌کند.

انتخاب بند ارتودنسی مناسب با وضعیت دندان

در روز بعد پس از برداشتن قطعه جدا کننده از بین دندان‌ها وابسته به فضای ایجاد شده نوع و اندازه بند ارتودنسی برای دندان‌ها تعیین می‌شود. حال متخصص ارتودنسی ابتدا سطح داخلی بند ارتودنسی را با مواد پوششی مورد نیاز پر می‌کند و سپس نسبت به قرار دادن بند ارتودنسی بین دندان‌ها اقدام می‌کند.

مواد قرار گرفته بر سطح بند ارتودنسی که سمان نامیده می‌شوند به قرارگیری کامل بند ارتودنسی در بین دندان‌ها کمک می‌کنند.

ثابت کردن بند ارتودنسی روی دندان

در مرحله آخر باید بند ارتودنسی به دقت بر روی دندان و قالب ارتودنسی فیکس شده در غیر اینصورت به راحتی از جای مورد نظر جدا می‌شود. ارتودنتیست وابسته به شرایط دندان‌ها از ثابت نگهداشتن بند ارتودنسی با موم با اتصال بند به موم استفاده می‌شود

.