دکترعاطفه صفار شاهرودی دندانپزشک و متخصص ارتودنسي دوران راهنمای و متوسطه را در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مرکز آموزشی فرزانگان (تیزهوشان) مشهد گذراند. در سال 1381 دارای مدال برنز کشوری در دوازدهمین المپیاد دانش آموزی شیمی از باشگاه دانش پژوهان جوان ایران کسب کرد. در سال 1382 با کسب رتبه 18 منطقه 1 و 28 کشوری در کنکور سراسری رشته تجربی موفق به پذیرش در رشته دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گشت. در سال 1384 در آزمون جامع علوم پایه دندانپزشکی مقام اول کشوری را کسب کرد .

دکترعاطفه صفار شاهرودی در دوران دانشجویی شرکت فعال در همایشهای علمی و پژوهشی داشته و بارها به عنوان محقق برگزیده در کنگره های علمی مختلف شناخته شد. ایشان در کنار رشته دنداپزشکی در دوره های EDC پزشکی نیز شرکت کرده و موفق به کسب سه مدرک Medical Education Postgraduate Diploma وHealth System Research Postgraduate Diploma و Leadership and management از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد. همچنین ایشان در شش سال تحصیل دندانپزشکی نفر اول از لحاظ معدل کل در میان دانشجویان دندانپزشکی ورودی بهمن 1382 بوده و در نهایت با معدل کل 18.18 مدرک دندانپزشکی عمومی خود را در سال 1389 اخذ کرد. ایشان بلافاصله در آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی شرکت کرد و موفق به کسب رتبه 5 کشوری در این آزمون شده و در رشته تخصصی ارتودنسي در دانشگاه علوم پزشكي تهران پذیرفته شد.

ایشان در دوره دستیاری تخصصی نیز همواره مقام اول را از لحاظ فعالیت های پژوهشی و معدل کل داشت و پس از سه سال دوره تخصصی ارتودنسی را در دانشگاه علوم پزشكي تهران به پایان رسانده و در سال 1392 با کسب رتبه 5 کشوری در آزمون ملی بورد تخصصی، دانشنامه رشته تخصصی ارتودنسي را کسب کرد.

دکترعاطفه صفار شاهرودی از سال 1392 به عنوان اولین متخصص ارتودنسي عضو هيئت علمي در استان لرستان، در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مشغول به فعالیت شد و بخش ارتودنسی کلینیک تخصصی دندانپزشکی بیمارستان عشایر را راه اندازی کرد و همچنین در امر آموزش دانشجویان دانشکده دندانپزشکی خرم آباد و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت داشته و دارد.

ایشان به عنوان عضو بنیاد ملی نخبگان ایران پذیرفته شد و چندین بار به علت تعدد افتخارات به عنوان یکی از10 نخبه برتر بنیاد معرفی شد. از سوابق علمی پژوهشی دکتر شاهرودی میتوان به ارائه مقاله در 18 كنگره دندانپزشکی ملی و بین المللی، مشارکت در تالیف بیش از 20 مقاله داخلی و بین المللی؛ مشارکت در تالیف و ترجمه چهار کتاب در حیطه دندانپزشکی از جمله کتاب ملی دندانپزشکی کشور، برگزاری 4 برنامه بازآموزی ارتودنسی؛ عضو هیئت علمی و اجرایی پنج کنگره علمی دندانپزشکی و رئیس کمیته روابط بین الملل دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران اشاره کرد. ایشان بغلاوه دارای مدارک SPSS ، ICDL و IELTSنیز میباشد. در حال حاضر ایشان گرداننده تنها مطب تخصصی ارتودنسی در شهر خرم آباد میباشد.