قالب ‌گیری ارتودنسی برای چیست؟

قالب ‌گیری ارتودنسی در مهم‌ترین مراحل ارتودنسی پیش از قرار دادن براکت‌ها روی دندان انجام می‌شود. بعد از معاینه دهان و دندان بیمار توسط پزشک و دادن مشاوره‌های لازم، از دندان‌های بیمار عکس رادیوگرافی گرفته می‌شود. قالب‌ گیری برای ارتودنسی بعد از آن انجام می‌شود تا وضعیت دندان‌ها قبل از آغاز درمان ثبت شود.

البته قالب ‌گیری ارتودنسی برای ساخت دندان مصنوعی، بریج دندان، ونیرهای کامپوزیت و… نیز کاربرد دارد. برخی افراد (چه کودک و چه بزرگسال) برای قالب ‌گیری ارتودنسی کمی استرس دارند. اما قالب‌ گیری برای ارتودنسی بسیار سریع و راحت انجام شده و جای نگرانی وجود ندارد.

نحوه قالب‌ گیری برای ارتودنسی: قالب‌ گیری دندان برای ارتودنسی با استفاده از دو تری (tray) انجام می‌شود. این تری‌ها روی دندان‌ها قرار گرفته، و با ماده مخصوصی پر می‌ شود.

نقش قالب دندان بعد از ارتودنسی: شاید استفاده از پلاک ثابت بعد از ارتودنسی کمی آزاردهنده باشد، اما نباید آن را حذف کرد. انواع قالب دندان بعد از ارتودنسی باعث تثبیت نتایج درمان می‌شوند. اگر از قالب دندان بعد از ارتودنسی (قالب متحرک ارتودنسی یا ثابت) استفاده نکنید، ممکن است دندان‌ها به جای قبلی خود بازگردند و زمان و هزینه صرف شده را هدر رود

مدت زمان استفاده از پلاک ثابت بعد از ارتودنسی یا مدل‌های متحرک آن بستگی به نظر متخصص دارد. به طور کلی، مدت استفاده از پلاکت دندان در ارتودنسی ۳ تا ۶ ماه است. در این بازه حداقل باید ۲۲ ساعت در روز از پلاک ارتودنسی و قالب متحرک ارتودنسی استفاده کنید.

نکات مهم قالب‌ گیری دندان برای ارتودنسی

  1. اگر می‌دانید که منطقه رفلکس تهوع شما جلوتر از حد معمول واقع شده است، این موضوع را با متخصص خود و پیش از قالب ‌گیری دندان ارتودنسی درمیان بگذارید. همچنین، اگر شدیدا احساس رفلکس شدید داشتید، آن را نیز با متخصص در میان بگذارید.
  2. سعی کنید هنگام قالب ‌گیری ارتودنسی به موضوع دیگری فکر کنید و کمتر آب دهان خود را قورت دهید. چرا که عمل بلعیدن در پروسه قالب‌ گیری دندان برای ارتودنسی می‌تواند باعث ایجاد احساس تهوع شود.
  3. هنگام قالب ‌گیری دندان ارتودنسی از راه بینی نفس بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. اصلا سعی نکنید که تری قالب ارتودنسی را از دهان‌تان خارج کنید. اگر در حین قالب‌ گیری ارتودنسی تری پیش از سفت شدن کامل خمیر از دهان خارج شود، قالب ارتودنسی خراب خواهد شد. در این شرایط باید دوباره قالب‌ گیری برای ارتودنسی را انجام داد.