انواع سیم های ارتودنسی دندان

برای انجام ارتودنسی دندان انواعی از ابزارها و روش ها وجود دارد. از جمله آنها ارتودنسی متحرک و ثابت می باشد که هر دو باعث تغییر وضعیت دندان ها و فک می شود.

استفاده از اینکه کدام مدل برای بیمار بهتر است را نوع شکل دندان و سن او مشخص می کند و بهترین نوع از دندان به او معرفی می شود. دستگاه ارتودنسی به آرامی فشار به دندان و فک وارد می کند و با گذشت مدت زمانی مشخص تغییر مناسبی را ایجاد می نماید.

همانطور که گفته شد ارتودنسی از تخصص های مهم در دندانپزشکی است و به منظور هماهنگ شدن دندان ها با یکدیگر صورت می پذیرد. از اصلی ترین وظایف ارتودنسی تشخیص به موقع و پیشگیری درمان ناهنجاری های دندانی فکی است.

این عمل توسط درمانهای ثابت یا متحرک ، ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان (سرامیکی) (کامپوزیتی)، یا توسط ارتودنسی نامرئی توسط سیستم لینگوال (قرار دادن براکت ها در پشت دندانها) یا ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف (Invisalign) و غیره انجام شود.

 ارتودنسی ثابت می تواند توسط روش های Straight ،Edgewise ،Roth یا دیمون و غیره انجام شود. در ضمن می توان از تکنیک های جدید مانند مینی اسکرو Mini Screw در درمان ناهنجاریها کمک گرفت. 

سیم های ارتودنسی دندان چگونه هستند؟

 

سیم مخصوص ارتودنسی دندان سیمی فلزی می باشد که در شیار براکت ارتودنسی دندان قرار میگیرد. وظیفه آن این می باشد که نیروی مورد نظر برای تغییر موقعیت دندان ها را بر روی دندان، لثه و فک اعمال کند. 

 سیم ارتودنسی اصلی ترین وظیفه را در جا به جایی و شکل دهی دندان ها را عهده دار می باشد.

ضخامت و سطح مقطع سیم ارتودنسی، فاکتور های ایجاد تفاوت در انواع سیم های ارتودنسی می باشد. در واقع متخصص ارتودنسی، با بررسی وضعیت دندانی  اقدام به استفاده از سیم های ارتودنسی با ضخامت ها و سطوح مقطع متفاوت در مراحل مختلف درمان ارتودنسی دندان می کند.

ضخامت و سطح مقطع سیم ارتودنسی دندان  میزان اصطکاک، انعطاف و کنترل بر روی حرکات دندانی را مشخص مینماید.

سیم های ارتودنسی دندان به سه دسته تقسیم میشوند:

سیم ارتودنسی دندان دایره ای

مقطع عرضی این سیم ها کاملا گرد بوده و معمولا در مراحل اولیه درمان ارتودنسی و به منظور چینش منظم دندان ها، از آن ها استفاده می شود. سیم های گرد به دلیل خاصیت ارتجاعی بیشتر نسبت به سایر سیم ها، کاربرد مناسبی در پوشش یکنواخت تمام دندان ها دارد.

سیم ارتودنسی دندان مربعی

از نظر بالینی، سیم های مربعی برای حرکت دادن دندان ها طی فرایند ارتودنسی، مناسب هستند. این سیم ها در بسیاری از حرکات دندانی و از نظر کنترل این حرکات، نسبت به سیم های گرد و مستطیلی، عملکرد بهتری را از خود نشان داده اند.

سیم ارتودنسی با مقطع مربعی، علاوه بر آن که کنترل حرکتی مناسبی دارد، از مزیت لغزش مکانیکی سیم های گرد نیز حداقل در مقایسه با سیم های مستطیلی برخوردار است. 

سیم ارتودنسی دندان مستطیلی

سیم مستطیلی نسبت به سیم ارتودنسی گرد و مربعی از قابلیت کنترل حرکات دندانی بالاتری برخوردار است. به همین دلیل در بسیاری از موارد درمان ارتودنسی، استفاده از سیم های مستطیلی در مراحل پایانی درمان استفاده می شود.