موم ارتودنسی :

موم ارتودنسی یا موم دندان، ماده ای نرم است که در حین درمان ارتودنسی برای حفاظت از لثه و سایر بافت های دهان در مقابل سیم های برجسته و براکت های ارتودنسی استفاده می شود. در اولین روز های درمان با ارتودنسی ، سیم های ارتودنسی و براکت ها با لثه و لب ها برخورد می کند و باعث ایجاد زخم می شود . زمانی که براکت های جدید برای بیمار ناراحتی های بسیار زیادی را ایجاد کند ، بیمار می تواند مقداری از موم ارتودنسی را روی براکت ها قرار دهد و این خود باعث تسکین درد بیمار خواهد شد .

حتی زمانی که یکی از براکت ها و یا یکی از سیم های ارتودنسی می شکند ، می توانید تکه ای از موم ارتودنسی را روی آن قرار دهید و به این ترتیب تا فرصت بعدی می توانید به ارتودنتیست مراجعه کنید .موم ارتودنسی هم از بروز درد جلوگیری می کند و هم از فرورفتن سیم به داخل لثه جلوگیری می کند . درواقع می توان گفت موم مانند یک سد بین براکت و قسمت های داخلی دهان عمل می کند . استفاده از این ماده بسیار راحت است و همه افراد در هر رده سنی می توانند از آن استفاده کنند .

مواد تشکیل دهنده موم ارتودنسی:

بسیاری از موم هایی که در دندان پزشکی استفاده می شود از موم کارنابا و یا موم زنبور عسل ساخته شده است . البته موم های دیگری وجود دارد که از پارافین ساخته شده اند . حتی متخصصان بیان کرده اند که خوردن مقداری از موم ارتودنسی در هنگام جویدن غذا برای بیمار هیچ خطری نخواهد داشت . موم ارتودنسی بدون رنگ و مزه است و اما انواع مزه دار آن نیز در بازار وجود دارد .

عملکرد موم ارتودنسی :

موم ارتودنسی دارای ویژگی های منحصر به فرد است و همین ویژگی ها نیز باعث شده است که بتواند از لثه در برابر لبه های فلزی براکت حفاظت کند . در دمای اتاق موم جامد است و اما در مقابل گرما می تواند تغییر شکل بدهد و نرم شود . زمانی که این موم نرم می شود بین لثه و براکت قرار می گیرد و می تواند ضربات براکت به لثه را دفع کند . این موم تا زمانی که داخل دهان است بسیار نرم است و بعد از بیرون آوردن از دهان نیز به راحتی کنده می شود.

 مراحل استفاده از موم ارتودنسی :

دقت داشته باشید برای این که موم ارتودنسی را داخل دهان قرار دهید ابتدا دست های خود را بشویید تا آلودگی وارد دهان نشود .

سپس مقداری از موم ارتودنسی را بردارید و به مدت پنج ثانیه روی انگشت خود بچرخانید تا مانند گلوله ای شود . اندازه این گلوله باید مثل یک ذرت و یا یک نخود باشد. به صورت کلی موم باید به اندازه ای باشد تا تنها براکت آسیب دیده را پوشش دهد . موم های بزرگ از داخل دهان بیرون می افتند. سپس موم را روی هر تیزی و یا زبری که داخل دهان است قرار دهید .

برای این که موم مدت زمان بیش تری را روی دندان بچسبد بهتر است قبل از چسباندن موم ارتودنسی با یک دستمال تمیز روی براکت ها را خشک کنید . دو بار با انگشت روی موم فشار دهید تا به خوبی روی جای خود بچسبد . استفاده از موم از هرگونه سوزش جلوگیری می کند و هم چنین اگر زخمی داخل دهان باشد نیز به سرعت بهبود می یابد . البته در همه دوران درمان نیاز نخواهد بود تا از موم استفاده کنید زیرا دهان بعد از مدتی به براکت ها عادت می کند و به مرور زمان خودتان نیز این موضوع را حس خواهید کرد .

اگر موم از براکت جدا شد ، آن را تعویض کنید . در غیر این صورت لازم خواهد بود تا روزی دوبار موم را عوض کنید .

مواد جایگزین موم ارتودنسی :

  • موم شمع : اگر شمع دارید می توانید مقداری از آن را جدا کنید و دقیقا مثل موم ارتودنسی روی محل قرار دهید .
  • موم سیلیکونی : موم سیلیکونی نیز جایگزین بسیار خوبی برای موم ارتودنسی است . موم سیلیکونی مانند نوارهایی است که روی براکت ها قرار می گیرد . سیلیکون مقاومت بیش تری دارد و در برابر بزاق دهان و هم چنین سایر آنزیم های دهان نفوذ ناپذیر است . همه این ها باعث می شود تا نیازی نداشته باشید آن را چند بار در روز عوض کنید. عیبی که این موم های سیلیکونی دارند این است که برای این که روی براکت ها قرار بگیرند باید براکت ها را به خوبی خشک کنید . اگر قصد دارید از این موم ها استفاده کنید بهتر است برای بار اول مقداری از آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید بافت داخل دهان شما به آن حساسیت نداشته باشد . موم های سیلیکونی به تازگی در بین بیماران محبوبیت بیش تری را به دست آورده است زیرا گذاشتن و برداشتن آن بسیار راحت است و می تواند تا دوازده ساعت نیز داخل دهان بماند .
  • آدامس بدون قند : استفاده از آدامس های بدون قند می تواند جایگزین موم های ارتودنسی شود . مقداری از آدامس را بردارید و آن را به شکل یک نخود فرنگی درآورید . البته باید آدامس نرم باشد تا بتواند به خوبی روی براکت بچسبد . آدامس را روی قسمت های تیز براکت قرار دهید البته باید بدانید این راه حل موقتی است و برای طولانی مدت باید به دنبال راه چاره ای دیگر باشید .