بهترین سن برای درمان ارتودنسی فرزندمان چه زمانیست؟

لبخند زیبا یکی از مهمترین عوامل جذابیت صورت می باشد. منظم بودن دندانها علاوه بر تاثیر بسیار آن بر زیبایی، از لحاظ رعایت بهداشت دهان و دندان، جویدن و تکلم اهمیت ویژه ای دارد. برای بسیاری از والدین این سوال وجود دارد که بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام درمان چه موقع میباشد.
Untitled-1به طور کلی پیشنهاد میشود که اولین ویزیت کودکان توسط متخصص ارتودنسی در سن 8-7سالگی انجام شود که وضعیت رویش دندانهای دائمی مشخص شده و در صورت احتمال بروز ناهنجاری رویشی از آن پیشگیری شود. اقدامات پیشگیرانه می تواند از درمان پیچیده ارتودنسی در آینده جلوگیری کند.

مشکلات دندانی فکی به دو گروه دندانی و اسکلتی تقسیم میشود:
1. مشکلات دندانی: در صورتی که مشکل فقط مربوط به نامنظمی دندانها باشد درمان ارتودنسی در هر سنی قابل انجام است و بهترین زمان آن دوره نوجوانی میباشد. البته در بسیاری موارد با درمان ارتودنسی در سن کمتر میتوان فضای مورد نیاز برای رویش دندانهای دائمی در آینده را فراهم کرده و از نهفتگی دندان دائمی جلوگیری کرد و گاهاَ نیاز به کشیدن دندان را برطرف نمود.
2. مشکلات اسکلتی: در مواردی که سایز فک نامناسب است در صورت شروع درمان قبل از سن بلوغ و پایان رشد کودک، می توان با درمان ارتودنسی رشد فک را کنترل کرده و آنرا افزایش داده و یا مهار نمود. اما در سنین بالا و در زمانی که رشد بیمار تمام شده است، مشکلات اسکلتی شدید تنها با جراحی فک به همراه ارتودنسی میسر خواهد بود. بنابراین در بسیاری موارد با شروع ارتودنسی در سن مناسب میتوان نیاز به جراحی در آینده را برطرف نمود.
به طور کلی به والدین توصیه می شود که در صورت مشاهده هر گونه حالت غیر نرمال در وضعیت دندانها و یا موقعیت نامناسب فک یا چانه فرزند خود (به عنوان مثال فک پایین یا چانه خیلی عقب رفته یا خیلی جلو زده)، در اولین فرصت به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند تا بهترین زمان لازم برای درمان فرزندشان بر حسب نوع مشکل وی تعیین شود.