در درمانهای ارتودنسی یکی از نکاتی که همیشه مد نظر بیماران بوده است بحث مختل شدن زیبایی بیمار حین درمان به علت وجود براکتها روی دندانها بوده است. بسیاری از افراد از وجود ناهنجاریهای دندانی آگاهی دارند و تمایل زیادی هم برای درمان ارتودنسی دارند ولی از ظاهر وسایل و دستگاههای ارتودنسی ناراضی می باشند و علاقه ای برای دیده شدن دستگاههای ارتودنسی در دهانشان ندارند. به همین علت تلاشهای زیادی برای ارائه روشهایی که حتی الامکان کمتر دیده شوند صورت گرفته است. یکی از روش های جدید ارتودنسی، که این مشکل را تا حد زیادی حل میکند، ارتودنسی با مرتب کننده های شفاف با اسم تجاری “اینویزیلاین” (Invisalign) است. در این شیوه بجای براکت و سیم ارتودنسی از پلاک هایی شفاف جهت حرکت دندانها به موقعیت مطلوب استفاده می شود. پلاک های شفاف که clear aligner نامیده می شوند وسایلی مشابه طلق های شفافی هستند که دندانها را در بر می گیرند و به آنها نیرو وارد میکنند.
بعد از تهیه مدارک بیمار توسط دندانپزشک، یک سری چند تایی (حدود 10-20 عدد) از پلاک های شفاف برای هر بیمار توسط کامپیوتر در لابراتوارهای پیشرفته تولید می گردد. هر پلاک چند هفته توسط بیمار روی دندانها گذاشته می شود و سپس پلاک بعدی جای آن را می گیرد به این ترتیب رفته رفته دندانها ردیف می شوند. در واقع این روش همانند پلاک های متحرک می باشند که امکان گذاشتن و برداشتن آنها توسط بیمار وجود دارد .
از معایب این روش درمانی این است که بسیار پر هزینه است (نزدیک به 5 -3 برایر ارتودنسی به روش عادی) و نیاز به لابراتوآر های بسیار پیشرفته دارد که تنها در چند کشور دنیا وجود دارند. مشکل دیگر این است که همه ناهنجاری ها را نمی توان با این روش درمان نمود و محدودیت هایی در مرتب کردن دندانها دارد. به همین علت فقط بعضی از ناهنجاری ها با این روش قابل درمان هستند .