همه ما دوست داریم چهره ای زیبا داشته باشیم و یکی از عواملی که به چهره ما جذابیت می دهد داشتن یک لبخند زیبا می باشد. لبخند یکی از اصلی ترین اجزای زیبایی صورت محسوب شده و از اولین خصوصیاتی است که دیگران در شما می بینند و در نتیجه  لبخند زیبا موقعیت اجتماعی بهتری را برایتان فراهم می کند. اما وجود دندان های نامرتب ما را از داشتن یک لبخند دلنشین محروم می کند. ارتودنسی با  ردیف کردن دندانها لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان می آورد.

دکتر عاطفه صفار شاهرودی ارتودنتیستعلاوه بر مرتب کردن دندانها و لبخند بهتر، با استفاده از دستگاهای ارتودنسی در سن مناسب می توان بسیاری از ناهنجاریهای و فکی را درمان نمود و ظاهر صورت بیمار را بدون جراحی بهبود بخشید. در مورد درمان ناهنجاریهای فکی و اسکلتی صورت در سنین بزرگسالی که نیازمند جراحی فک میباشد نیز انجام ارتودنسی به هدف آماده کردن دندانها روی فکین پیش نیاز ضروری جراحی میباشد.

علاوه بر زیبایی لبخند و صورت ارتودنسی با ایجاد یک جفت شدن مناسب بین دندانها ی دو فک میتواند باعث بهبود مشکلات جویدن و ثکلم بیمار هم بشود

ارتودنسی هم چنین باعث ارتقا سلامت دندانها و بهداشت لثه شما خواهد شد. دندانهای مرتب بهتر مسواک زده خواهند شد و نخ دندان کشیدن تسهیل میشود. در نتیجه میزان پوسیدگی دندانی و بیماریهای لثه به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

در مورد بیمارانی که دندان خود را بر اثر ضربه  یا پوسیدگی از دست داده اند و یا به علت نقص مادرزادی یک یا چند دندان را ندارند (دندان غایب Missing) دو روش درمانی مطرح می شود که در هر دو درمان * نقش دارد. روش اول بستن فضای بین دندانها توسط ارتودنسی  است و روش دوم تنظیم فضاهای خالی بین دندانها و ایجاد فضای مناسب برای قرار دادن ایمپلنت یا سایر درمانهای ترمیمی پروتزی برای پر کردن فضاها میباشد.